Hjælp os med at få danskerne til at stemme den 21. november

Publiceret 02-10-2017

Den 21. november 2017 skal danskerne stemme til kommunal- og regionsvalget. Men for mange – især unge – bliver hjemme på sofaen. KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet sender nu en fælles appel til landets virksomheder, organisationer og foreninger for at få hjælp til at få danskerne til stemmeboksen.

Hjælp os. Vi kan ikke gøre det alene!

Sådan lyder budskabet fra KL’s formand Martin Damm, formand for Danske Regioner Bent Hansen og økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll.

Den 21. november 2017 skal danskerne nemlig stemme til kommunal- og regionsvalget, men erfaringerne fra tidligere valg viser, at omkring 30 pct. af de stemmeberettigede bliver hjemme. Og udfordringen er især stor blandt de unge vælgere. Undersøgelser viser, at hvis de 22-29-årige stemte i ligeså høj grad som resten af befolkningen, ville 100.000 flere unge stemme.

Derfor er KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet gået sammen om en stor kampagne: 'Tænk dig om, før du ikke stemmer'.

Men de tre parter er godt klar over, at de ikke kan gøre det alene.

”Vi sender en appel til alle landets virksomheder, organisationer og foreninger – store som små – om at slå et slag for demokratiet. Vi har brug for hjælp til at gøre opmærksom på valget og fortælle danskerne, hvor vigtigt det er at deltage i lokaldemokratiet og sætte et kryds den 21. november,” siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll.

Flere samarbejdspartnere har allerede sagt ja til at gøre deres til at få danskerne til at tænke sig om, før de ikke stemmer. Det gælder bl.a. McDonalds, Microsoft, Spejderne, TDC og flere trafikselskaber.

”Det er nogle store spillere, vi har fået med på vognen. Men hvad med den lokale fodboldklub, slagteren, erhvervsskolen, den store industrivirksomhed osv. Vi har brug for alle gode kræfter, hvis vi i fællesskab skal få flere danskere til at sætte det kryds, som har enorm stor betydning for deres hverdag,” siger Danske Regioners formand Bent Hansen.

I 2013 var det første gang i 32 år, at stemmeprocenten steg ved et enkeltstående valg til kommuner og regioner, og en stor del af succesen tilskrives den store, fælles indsats, der var for at gøre opmærksom på valget.

”I Aarhus solgte slagterne valgflæsk og bagerne valgkager, Silkeborg Kommune afholdt valgmøder for unge på ungdomsuddannelserne, Odder Kommune dækkede valgdagen med små film på Facebook, regionerne holdt valgmøder på gymnasier, medierne spillede ind, og private virksomheder satte også fokus på valget på forskellig vis. Vi håber at kunne skabe en lige så stor bevægelse i år. Til det har vi brug for hjælp,” siger KL’s formand Martin Damm.

Mulighederne for at hjælpe er mange – og alle initiativer, store som små, kan have en effekt, lyder det fra de tre.

Det kan være den lokale spejdergruppe, der holder valgdebat ved lejrbålet. Det kan være sportshallen, der sætter plakater op ved tilskuerpladserne i ugen op til valget. Det kan være ungdomsuddannelser, der med en valgfest skaber fællesskab om valghandlingen, eller virksomheden, der inviterer de lokale politikere på besøg i kantinen i frokostpausen eller pynter deres facade med et banner, hvor de minder naboerne om, at det er vigtigt at stemme.

Kampagnematerialer mv. kan findes på stem.dk. 

Yderligere oplysninger

Presse- og kommunikationsmedarbejder Mette Gerlach, mge@oim.dk, tlf. 72 28 24 16 

Valgkonsulent Christine Boeskov, cjb@oim.dk, tlf. 25 16 12 06